Linkovi

Otvara li Srbija, posle "Sputnjika" vrata i za "Raša tudej"?


ARHIVA - Studio televizije RT u Moskvi (Foto: AFP/Yuri KADOBNOV)

Javnost Srbije i dalje bruji nakon nezvaničnih najava o pokretanju televizije “Raša tudej” (Russia Today)– ruskog državnog medija koji je odlukom Saveta Evropske unije iz marta 2022. onemogućen u emitovanju i objavljivanju programskih sadržaja na teritoriji Unije.

Ista odluka važi i za “Sputnjik”, takođe ruski državni medij, a obrazložena je ocenom da predstavljaju važne instrumente u podsticanju i podršci ruske agresije protiv Ukrajine, kao i pretnju javnom redu i bezbednosti EU.

Rusija je pak, sa druge strane, u vidu svojevrsne reakcije blokirala emitovanje programa Bi-Bi-Si - ja, Glasa Amerike, Radija Slobodna Evropa, Dojče velea i još nekolicine medija - tvrdeći da šire lažne informacije.

U Srbiji, međutim, nikakve barijere ne važe za "Sputnjik" gde taj ruski državni medij emituje radijski i multimedijalni program poslednjih sedam godina – od 2017.

Upravo je od Ljubinke Milinčić, njegove glavne urednice, i potekla informacija o planovima za osnivanje televizije “Raša tudej” na teritoriji Srbije.

Da, tačno je. Neće sada početi da radi u Srbiji, nego se priprema“, rekla je portalu Nova.rs Milinčić.

Sputnjik Srbija – deo je ruske informativne agencije Sputnjik sa sedištem u Moskvi, čiji je osnivač državna medijska grupa „Rusija sevodnja“. Reč je o nasledniku agencije „RIA Novosti“ i radija „Glas Rusije“.

Centrala “Raša tudeja” na upit Glasa Amerike za sada nije odgovorila na pitanja o planovima poslovne ekspanzije na područje Srbije.

Povodom tih nezvaničnih najava je, međutim, reagovala, Evropska unija – tvrdnjom da očekuje da se Srbija uzdrži od intenziviranja odnosa sa Rusijom.

Peter Stano, portparol Evropske komisije za spoljne poslove i bezbednosnu politiku, podsetio je da se od Srbije očekuje usklađivanje sa odlukama Evropske unije, među kojima je i ograničenje emitovanja ruske državne televizije “”Raša tudej”.

"Raša tudej je deo ruskih propagandnih i dezinformacionih instrumenata kojima Kremlj prati nezakonitu agresiju na Ukrajinu i ubistva ukrajinskog naroda. U tom kontekstu, očekujemo da se Srbija uzdrži od intenziviranja odnosa sa Rusijom kao zemljom koja masovno krši Povelju Ujedinjenih nacija i međunarodno pravo", naveo je Stano u saopštenju Radiju Slobodna Evropa.

U martovskoj odluci donetoj u vezi sa zabranom distribucije programa “Raša tudeja“ i “Sputnjika” u Evropskoj uniji, između ostalog je navedeno da su oba medija deo koordinisane manipulacije informacijama, koje sadrže i dezinformacije.

Sankcije koje su im uvedene odnose se na distribuciju preko kablovskih mreža, satelita, IPTV, platformi, sajtova i aplikacija i odnose se na sve članice EU. Njihova primena počela je odmah.

U istom periodu Olivera Zekić, predsednica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM), izjavila je da Srbija neće uvoditi sankcije ruskim medijima.

"Srpsko regularno telo za elektronske medije neće nikad uvesti sankciju bilo kom mediju iz Ruske Federacije iz prostog razloga što se mi zaista zalažemo za slobodu govora i mišljenja. Ovo što se sada trenutno dešava na svetskoj mapi je teška hipokrizija kojoj ne znamo ko će stati na put", izjavila je Zekić u martu 2022. ruskom “Sputnjiku”, preneo je Fonet.

Inače, uoči ruske invazije u Ukrajini pažnju domaće i međunarodne javnosti skrenula je odluka domaćeg Regulatornog tela za elektronske medije (REM) koje je, decembra 2021, odobrilo emitovanje programa za “Raša tudej” na nemačkom jeziku.

Ta dozvola pokrivala je kablovsko, satelistsko i IPTV emitovanje.

Olivera Zekić je tada pojasnila da je dozvola izdata na osnovu odredbi Zakona o elektronskim medijima i Zakona o ratifikaciji Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji.

U februaru 2022. nemačke vlasti zabranile su emitovanje ruskom državnom televizijskom kanalu “Raša tudej” na nemačkom jeziku.

Na osnovu dozvole iz Srbije – deluje da je “Raša tudej” nastojao da zaobiđe nemačke propise koji ne dozvoljavaju emitovanje programa kanalima u stranom državnom vlasništvu – poput “Raša tudeja” čiji rad finasira zvanični Kremlj.

Džejmi Vajzmen predstavnik Međunarodnog instituta za štampu (IPI)– nevladine organizacije usredređene na promovisanje i zaštitu slobode medija i pospešivanje novinarskih praksi, izjavio je u intervjuu Glasu Amerike povodom Dana slobode medija – da se “Sputnik” i “Raša tudej” ne mogu smatrati regularnim glasilima.

U njima ne rade regularni novinari i urednički proces donošenja odluka ne odvija se u skladu sa uobičajenom novinarskom praksom dok način upravljanja i veze sa vlastima idu u žestoku krajnost. Nije moguće tretirati ih kao regularan medij. Gledao sam intervju sa jednim od urednika “Sputnjika” na nekom od ruskih državnih medija koji se zalagao za jaču državnu cenzuru u ruskom društvu - tvrdeći da je krizu na unutrašnjem planu uzrokovalo otvaranje i period veće slobode govora”, ukazao je Vajzmen – dodavši da je isti urednik tvrdio da je zarad stabilnosti Rusije potrebno osnažiti kontrolu nad protokom informacija.

To, ni na koji način, ne odgovara standardnim novinarskim vrednostima. To je najjasnija ilustracija da se ne radi o regularinim i nezavisnim novinarskim telima – već agentima propagande u Rusiji i treba ih tretirati kao takve. Ukoliko to tako sagledate, jasno je da su deo ruske ratne mašinerije i da su učestvovali u kreiranju povoda i narativa za rusko društvo i građane o tome zašto se vodi rat protiv Ukrajine”, zaključio je u intervjuu Vajzmen.

Centar izuzetnosti NATO za stratešku komunikaciju (STRATCOMCOE) je maja 2020. objavio studiju “Ruski otisci u informacionom okruženju Zapadnog Balkana“ u kojoj je zaključeno da je prisustvo Rusije na Zapadnom Balkanu neminovno zbog čega je važan angažman i pomoć Evropske unije, NATO-a i Sjedinjenih Država procesu demokratskih reformi zemalja.

U publikacijama te organizacije analizirani su i mediji koji doprinose širenju ruskog uticaja distrubucijom sadržaja Sputnjika Srbija za koje je navedeno postoje širom područja Zapadnog Balkana.

XS
SM
MD
LG