Linkovi

Raša Tudej - još jedno glasilo u moru propagande u Srbiji


Logo ruske državne televizije Raša tudej

Ruska državna televizija Raša tudej (RT) pokrenula je u Srbiji svoj portal na srpskom jeziku - RT Balkan. Glavna urednica RT Margarita Simonjan tvitovala je u utorak vest o početku rada portala, uz komentar „Jer Kosovo je Srbija“.

„Nigde u svetu nas verovatno nisu više iščekivali nego ovde. I želim da se obratim dragim Srbima na njihovom jeziku: Braćo, gledajte RT“, napisala je Simonjan u saopštenju.

Navedeno je i da je početak rada televizije planiran za 2024, ali kako je objavio list Danas, RT još nije konkurisala kod Regulatornog tela za elektronske medije (REM) za kablovsko emitovanje TV programa.

Ruska državna telezivija je zabranjena na teritoriji EU od marta 2022, posle invazije Rusije na Ukrajinu. Tada je zabranjen i rad ruskog državnog Sputnjika, koji od 2015. godine bez prekida radi u Srbiji. Još jedna spona Sputnjika i Raše tudej u Srbiji je to što će RT voditi Jelena Milinčić, ćerka urednice Sputnjika Ljubinke Milinčić.

Iako je zemlja kandidat za EU, Srbija se nije priključila zabrani Sputnjika i Raše tudej, niti se u drugim aspektima priklonila politici EU prema Rusiji – kao što je uvođenje sankcija.

Portparol EU nije odgovorio na upit Glasa Amerike za komentar o početku rada ruskog državnog medija u Srbiji, niti da li bi se to moglo odraziti na pregovore Beograda o članstvu. Peter Stano je u julu 2022, kada su se pojavile spekulacije o početku rada RT u Srbiji, rekao da se od "Srbije očekuje da se uzdrži od jačanja svojih veza sa Rusijom".

Zbog pokretanja srpske verzije RT, reagovao je izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Vladimir Bilčik.

Dozvoliti emiteru koji je pod sankcijama Evropske unije još od marta, da može da radi u Srbiji, zaista je korak u pogrešnom smeru i u potpunoj je suprotnosti sa obavezom koju smo čuli od predstavnika vlade i javnih institucija”“, rekao je Bilčik za N1 uz ocenu da nije reč o mediju, već ruskoj ratnoj propagandi.

Ruski ambasador u Srbiji Aleksandar Bocan Harčenko kritikovao je izjavu Bilčika na Tviteru, rekavši da je Bilčik odustao od evropskih principa i praktično pozvao srpske vlasti da zabrane rad ruskog medija.

Portparol Ministarstva spoljnih poslova Ukrajine Oleg Nikolenko apelovao je na vlast u Srbiji da ne dozvoli emitovanje kanala Raša tudej. On je upozorio da je reč o mediju koji opravdava agresiju na Ukrajinu i poziva na genocid nad Ukrajincima, te da nema nikakve veze sa slobodom govora, prenosi Nova.rs.

Kritičari Raše tudej nazivaju je moskovskim propagandnim ratnim glasilom. Urednica tog portala Jelena Milinčić, upitana da prokomentariše takve navode, izjavila je za list Danas, da će o tome odlučivati čitaoci.

Hoće li RT dodatno prikloniti srpsku publiku Rusiji?

Da li će publika u Srbiji zbog portala Raša tudej biti dodatno priklonjena Moskvi, ako se uzme u obzir da već postoje mejnstrim srpski mediji koji o Rusiji ne izveštavaju kritički? Istraživanje BIRODI-ja iz 2021, u kojem su tokom osam meseci praćeni glavni dnevnici televizija sa nacionalnom frekvencijom, pokazalo je da se o Rusiji i Kini nije izveštavalo negativno ni jednog sekunda.

Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja BIRODI, za Glas Amerike kaže da su nastavili sa monitoringom medija i da se pokazalo da se posle rata u Ukrajini desio pad pozitivnog izveštavanja o Rusiji i da je uglavnom neutralno, ali da istovremeno procenat negativnog izveštavanja skoro da ne postoji.

"Ovde postoji već razvijena pro-putinovska propaganda, koja se sastoji od medija, koji su srpski mediji, a imamo i ruske medije koji se preuzimaju od srpskih medija i emituju, tako da ja ne vidim čemu ovo", kaže Gavrilović komentarišući početak rata portala Raša tudej.

Dodaje i da postoje pojedine televizije sa nacionalnom frekvencijom koje su u prajm-tajmu "servis za promociju i propagandu ruske verijze rata u Ukrajini".

Može li rad Raša tudej u Srbiji da dodatno prikloni građane Rusiji?
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

"Na šta meni ovo liči je pokušaj da se za potrebe domaće propagande u Rusiji pokaže da, pored Belorusije, postoji i što bi se reklo 'Srborusija', da postoji zemlja u evropskom svetu koja prosto negde ima pozitivan stav, i gde je moguće tražiti prijatelje i saveznike za svoju viziju agresije. I mislim da je to jedini razlog, da je to ustvari bildovanje mišića, više nego što će to stvarno imati efekat na informisanje ljudi u Srbiji. Jer to je ista populacija, sad da li će da se informišu iz domaćih medija koji su proputinovski ili će doći neki novi sadržaj, što bi se reklo, obim toga je isti, neće se ništa povećati", zaključuje Gavrilović.

Različita istraživanja javnog mnjenja pokazala su da se građani Srbije, u većini, protive uvođenju sankcija Rusiji, da su početak rata u Ukrajini krivi NATO i Zapad, kao i da proputinovski narativ i kult ličnosti Vladimira Putina dominiraju u srpskim medijima.

XS
SM
MD
LG