Linkovi

Javni servis kao partijski plen - slučaj RTV Vojvodine

  • Rade Ranković

Novi urednički tim Radiotelevizije Vojvodine već desetak dana uređuje program javnog servisa, dok smenjeni urednici i dalje pokušavaju da dobiju odgovor na pitanje zbog čega su sklonjeni sa posla, koji su, po svim ocenama do sada, odgovorno i profesionalno radili.

Vlasti tvrde da je sve urađeno po zakonu, smenjeni urednici i novinari i dalje su bez odgovora zašto, građani su protestvovali, i kako se najavljuje opet će, dok se Evropa raspituje šta se događa. Tako bi se u najkraćem opisala situacija nastala nakon nedavne iznenadne smene gotovo celokupnog uredničkog sastava u Radioteleviziji Vojvodine. Po rečima samih urednika koji smenjeni, nije postojala nikakava naznaka da će se dogoditi ono što se dogodilo:

"U utorak, kada sam završio Dnevnik u pet, tada mi je prišla koleginica iz deska i rekla da narednog dana, u sredu, ne radim Vojvođanski dnevnik u 10, kako je trebalo, nego da dođem na novinarsku smenu. Ja sam rekao – OK, nije problem, nego me samo zanima po čijem je to nalogu, čija je to odluka. Rekla je – to nalogu programske. Ja sam rekao – dobro, u redu, nema problema. I došao sledeći dan kako mi je rečeno", kaže smenjeni urednik Dnevnika RTV Miroslav Zadrepko.

"Nije se čekalo ni formalno konstituisanje Skupštine Vojvodine da se te promene naprave. Tehnički i zakonski je to bilo moguće zato što je Upravni odbor promenjen samo tri dana pre izbora. Tako da, u tom smislu zakona, premijer jeste u pravu – ne postoji ništa što je problematično. Ono što jeste problematično je što je taj servis, odnosno TV Vojvodine od 2011. pokušavala i borila se da postane pravi javni servis. Ne servis u službi politike", ističe novinar Igor Božić.

Urednica Jutarnjeg programa Tamara Stojmenac bila je na odmoru kada su se smene dogodile i kolege su joj telefonom poslale sliku dokumenta iz koga se vidi se da više nije na spisku onih koji uređuju Jutarnji program. Posle svega što je učinjeno i uloženo u poslednjih nekoliko godina u RTV, Tamari je teže da shvati zašto su ona i kolege smenjeni:

"Mislim da je u poslednjih pet godina mnogo postignuto u Jutarnjem programu. Ceo naš tim je radio i rukovodio se isključivo po principima novinarske profesije i trudili smo se da svakodnevno pružimo jutarnji program koji zadovoljava kriterijume javnog servisa. To može da posvedoči i nagrada koju smo Kristina Šarić i ja, kao urednice Jutarnjeg programa dobile. Nagradu za borbu protiv diskriminacije."

"Meni nikad niko nije došao i rekao – Zadrepko, ti si zeznuo tad i tad to i to. Tu nisi uradio to i to. Suspenzija, skidamo od plate. Bio koji od tih koraka nije postojao. Nego jednostavno – od sutra više niste. Hajde ćao".

"Tako da smo poslednjih pet godina stalno išli nekom uzlaznom putanjom, ceo tim Jutarnjeg programa. I onda mi je ovo iznenađujuće što nikako obrazloženje nisam dobila. To bih volela da vidim i da čujem, šta to nije bilo dobro", navodi Tamara.

Za Igora Božića, koji je i sam jedno vreme radio u RTV-u, ne postoji dilema da li se politika umešala u ono što se dogodilo:

"Daću vam malu ekskluzivu ovde – ova nova urednička garnitura, prema mojim informacijama dogovorena je u kabinetu gradonačelnika Novog Sada. Ko će biti na kojoj poziciji."

Kako kaže sagovornik Glasa Amerike, problem je u tome što se ne shvata suština nacionalne televizije kao javnog servisa koji radi isključivo u interesu građana, već se i dalje doživljava kao partijski plen koji se osvaja pobedom na izborima:

"To je sada model koji vi pokušavate da predstavite ljudima – da, promenili smo vlast, sad je logično da dođu naši i da naši sprovode našu politiku. To nije tačno. Ono što se dešavalo u prethodnom periodu je bio cilj jedne izbalansirane uređivačke politike koja će dati šansu svima da kažu ono što imaju da kažu", smatra Igor Božić.

"Jedan određeni nivo je postojao. Televizija kada se uporedi u poslednjih tri-četiri-pet godina, njen rejting kod gledalaca, kako nas ljudi posmatraju, se popravio. Nadam se samo da to neće nestati. Toga se plašim", ističe Zadrepko.

Nakon prvih pitanja iz Brisela o smenama u Radioteleviziji Vojvodine, Igor Božić smatra da u slučaju RTV Evropa ima dosta razloga da se pita:

"Uloženo je dosta, ne samo novca, nego i energije od medijskih stručnjaka, koje je angažovao OEBS i Evropska komisija, da bi modernizovali tu televiziju. Da bi je profesionalizovali. I niko od njih nije očekivao ovakvu dramatičnu i drastičnu promenu, bez da ih neko obavesti da se tako nešto dešava. I zbog čega se dešava."

I sam premijer Aleksandar Vučić je govorio da je promena svesti u Srbiji nešto što će biti najteže uraditi – u slučaju RTV-a pokazalo se da je shvatanje i svest o tome šta je i kako funkcioniše javni servis daleko od evropskog nivoa i briselskih očekivanja. Javni informativni servis ne bi se smeo da bude isto što i javno komunalno preduzeće za odnošenje smeća, za koje se stranke bore na izborima.

Prikaži komentare

XS
SM
MD
LG